Jorden Runt #162dayslater

MALAYSIA, LANGKAWI, DEL 1

9 februari, 2016

DAY 19 – Lördag 23 januari

Resdag 1. Idag lämnar vi Koh Tao och styr vidare mot Malaysia! Vi hade kunnat stanna här några dygn till för att vi gillade ön så mycket, men samtidigt var vi sugna på något nytt!

Vi tog en färja till Koh Samui där vi sedan skulle ta flyget till Phuket.

Han som sålde flygbiljetten till oss på en liten resbyrå på Koh Tao övertygade oss om att 1,5h va gott om tid mellan färja och flyg. Det tar ju bara 45 min med taxi till flygplatsen. Bara det att färjan såklart va 30 minuter sen och då hade vi inte någon marginal.

Vi fick skynda järnet och fick tag på en taxichaufför som skulle ha 2000 bath (500kr) till flygplatsen. Det va bara att betala och skrika ”go go go!” eller missa flyget.

Vi hann på sekunden…

Hann till och med sitta någon minut i gaten för allt va lite försenat. På denna lilla flygplatsen ligger alla gater utomhus med bara vackra glaskupoler som tak. Hur fint är inte det?

Jag fortsatte läsa Livet efter dig på planet sen. Den är bra och puttrar på men i nästa bok vill jag nog ha lite mer action…

Vi checkade in på ett hotell nära flygplatsen som det typ bara va vi och ett brittiskt pensionärspar som bodde på. Hallå. Lyxigt värre tyckte vi!

Jag skrev dagbok och drack öl. Sedan tänkte vi gå ner till stranden och äta men vi orkade inte längre än till lobbyn och stannade i hotellets lilla restaurang istället. Det är en familj som driver stället och de bor i ett rum innanför receptionen och äter sina måltider vid samma bord som gästerna. Barnen leker i korridorerna. Mysigt tyckte jag :)

Jag beställde in något ”no spicy” eftersom jag verkligen inte kan hantera det minsta stark mat. Archie tog ”medium spicy” (ska tilläggas att det är starkt) och sen fick vi såklart in medium båda två! Jag höll på att brinna upp!! Archie tyckte det va det roligaste som hänt på hela resan. Den söta ägarinnan skrattade och pekade på min mat, som jag knappt kunde äta, och sa ”hihihi, your only little spicy”. Om de små gröna chilifrukterna  på busken bredvid sa hon ”very very spicy”. Oh, herre min jävel va starka dom måste va! Archie mutade mig med pengar för att jag skulle äta en men jag hade inte gjort det för tusen miljoners miljarders filidutter…

• • • • • •

DAY 20 – Söndag 24 januari

Resdag nummer två. Vi flög från Phuket till Kuala Lumpur i morses. Vi har inte haft någon plan för Malaysia alls men jag visste att min fina vän Johanna skulle till Langkawi med sin familj nu i dagarna så vi köpte helt enkelt flygbiljetter dit utan att veta mer än namnet på ön. Ingen av oss va speciellt sugna på storstan ändå.

Sedan åt vi på Nando’s, läste och hängde på Starbucks för att fördriva tiden mellan 12 och 18.25. Förutom att vi glömde en liten detalj… Tidsskillnaden. Vi satt helt enkelt 20m från gaten i 6h och MISSAR SEN FLYGET! Det är inte sant. Vilka jävla idioter vi är! Jag bröt ihop över disken och Archie gick inte att prata med pga han kokade. Det ingick inte i budgeten att betala dubbla flygbiljetter! Med vänlig hälsning, snål-Ove.

Det va bara att hämta ut väskorna igen  och gå tillbaka till incheckningen för att fixa nya biljetter. Sån tur va gick det ett till plan kl 21 och vi behövde bara betala 300 SEK i avgift för nya biljetter. Vi kom undan rätt billigt med tanke på graden av klantighet. Klockan är det första vi ställer om nu mera…

Vi landade trötta och slitna på Langkawi runt 22.30.

Sen tog vi in på ett sunkigt hotell på huvudgatan bara för att ha någonstans att sova för natten. Det kändes sjukt ofräscht, de hade inte bytt lakanen och det låg hår och skräp i sängen. Hela rummet luktade inrökt… Vi sov i våra reselakan för första gången i natt…

• • • • • •

DAY 21 – Måndag 25 januari

Upp och hoppa och checka ut härifrån fortare än kvickt.

Vi åt frukost på ett annat ställe och tog reda på vilket hotell Johanna skulle bo på!

Såklart här. På en lyxresort typ?! Inte så backpacker-budget-vänligt… He he.

Vi fortsatte förbi deras hotell och hittade detta precis bredvid! Vi tyckte Tomato Hotel såg perfekt lagom mycket budget ut för oss.

Vi åt Tandori chicken till lunch på restaurangen under. Archie ÄLSKAR förresten allt som är billigt. Leendet har nog aldrig varit större än när han insåg att vi fick asbra rabatt på boendet. Istället för 190 myr betalar vi bara 80 myr per natt (160kr). Dessutom får vi 10% på maten när vi bor här så snål-Ove satt och riktigt myste i sin stol. Sedan laddade jag ner Flight Radar för att se när Johanna och dom skulle landa. De vet inte att vi är här än, så vi tänkte överraska dem. Det fanns bara en flight från Singapore till Langkawi idag och den landade för en timma sen.

Vi chansade och gick över till deras hotell. De stod och checkade in när vi smög upp och knackade Johanna på axeln! :) wiho! Det är inte alltid man kan tajma in sin bästis på resan! ♡

Vi hängde i deras poolbar hela eftermiddagen.

Som en karamell! ♡

Vi åt middag på Yellow i solnedgången.

Och jag är ihop med en ’fotogenic’ kille.

Vi har typ bara wifi utanför receptionen så här hänger vi en del. Archie pratade med dig här AnnaMia :)

• • • • • •

DAY 22 – Tisdag 26 januari

Idag blev det en lugn morgon för oss och sen stranden.

Det var helt sjukt varmt och på samma intervall som Archie (bastu-mannen) läste mellan doppen hann jag svalka mig minst 5 gånger! Jag måste skaffa mig en keps…

Vi smet in på Aseania och mötte upp de andra.

För lite biljard!

På kvällen hittade vi ett jättefint ställe, Le Brasserie. Det va lite dyrare (ändå billigt jämför med hemma) och lite godare. Det sved för Archie bara att äta gratisbrödet man får innan maten.

Och kvällarna avslutas oftast så här romantiskt – Archie kollar börsen på trottoaren.