Jorden Runt #162dayslater

NYA ZEELAND, DEL 1

14 maj, 2016

DAY 85 – Tisdag 29 mars

Idag vaknade vi på Fiji och tog en taxi till flygplatsen 05 med en takeawayfrukost under armen. Eftersom våra ögon fortfarande är röda och lite svullna (fick ju conjunktevitus för några dagar sen) har vi på oss solglasögonen hela tiden. När vi kom till flygplatsen och skulle checka in bagaget bad mannen bakom disken oss att ta av glasögonen… Helvete. ”Tyvärr, med de där ögonen kan jag inte checka in er. Ni behöver läkarintyg för att få gå ombord på planet.” AAH! Med mindre än 2,5 timmar till avgång ska vi alltså hitta en läkare, få honom att ”godkänna oss” och det kl 06 på en röd dag. Yes.

Vi lyckades till slut (efter mycket hjälp från den gulliga taxichauffören Tashuk) att ta ut pengar, få varsin handskriven lapp från en indisk läkare, betala alldeles för mycket pengar och sedan köra tillbaka 20 min till flygplatsen. Precis i tid. Lappen gjorde sitt och vi fick flyga till Nya Zeeland!

Framme i Auckland! Tjoho. Nu ska vi bara hitta vår husbil.

Vi va lite nervösa inför detta innan… Att köra högerstyrd bil i vänstertrafik. Archie skötte sig exemplariskt. Vi stannade på McDonalds för att sno wifi och ladda ner appen Rankers. Hett tips om man ska campa på Nya Zeeland! Man laddar först ner kartan och använder sen appen offline för att hitta överallt. Bästa är att den även visar gratiscampingar!

Här är vårat blivande hem de närmaste 18 dagarna! 5kvm blir en utmaning för vilket par som helst. Tur att vi är vana vid en pytteliten bostadsyta.

Efter att ha fyllt kylen med fiskpinnar, pasta, tonfisk och ris körde vi en timma från Auckland tills vi kom till gratiscampingen Hamiltons Gap vid kusten. Det va helt kolsvart ute och jag vågade inte ens gå ut och kissa. Vi kröp längst bak, lyfte på gardinen låg där och tittade ut på en helt nattsvart och klar stjärnhimmel.

• • • • • •

DAY 86 – Onsdag 30 mars

Idag vaknade vi 08 istället för 06 eftersom jag råkat ställa om klockan pga: få fler liv på candycrush. Ops… Archie vill iväg så snabbt som möjligt och stressade upp. ”Vi är sena!” Utan att egentligen ha någonting att passa. Lika rastlös som sin far.

Hus på hjul. Sov som stockar i natt. Sjukt mysigt!

Vi tog en titt runt platsen men fick gå tillbaka eftersom att Archie fått ett sår på foten och typ inte kan ha vanliga skor på sig utan att det gör ont. Han sparkade en volleyboll på Fiji och fick ett litet skrapsår som blivit infekterat.

Vi började dagen med att köra på fel sida vägen. Sedan höll vi på att krocka i en rondell. Inte lätt att ställa om hjärnan alltså. Vi stannade på ett apotek för att köpa krämer till Archies sår. Han vill inte äta antibiotika i onödan. Bara foten blir bra så vi kan vandra, säger jag.

Stannade till i Ngaruawahia (så svåra namn överallt) och lagade lunch i vårat lilla gaskök. Ris, en burk tonfisk och rödlök.

Perioder i livet ni vet. Just nu går candycrush varmt igen.

Äter mörk choklad hela tiden. Archie säger att det är en vana jag måste jobba bort. Aldrig i livet. Min bästa stund.

Sedan blev det min tur att köra. Vi är på väg söderut, mot Waitomo.

Hade förväntat mig att se får överallt på ängarna här, men det känns nästan som om man ser fler kor. De är överallt!

Väl framme i Waitomo bokade vi in oss på Black Water Rafting inför i morgon. Ska bli sjukt spännande! Sedan tog vi in på en camping/hostel på andra sidan vägen. Hittade en get!

Och denna! Någon typ av hjort?

Sjukt slapp i alla fall.

Archie fixade maten medan jag tog en iskall, menar alltså ISKALL, dusch.

Det blev ris, fiskpinnar och stekt ägg! Plus ett glas rött. Vi spelar mycket ”500” nu. Jag vinner ofta och Archie blir alltid assur för att jag har sån ”tur”. Nu har vi en deal: Den som vinner flest gånger på 500 omgångar är helt enkelt bäst på spelet. Kommer ta sin tid innan vi är klara… Men vi har ju hela livet på oss.

Min söta lilla campare.

Lyckan när vi såg att dom hade tv och massa filmer! ♡ Hemma kollar vi ofta på serier ihop och vi saknar det. Kändes på riktigt lyxigt att få ligga på ett smutsigt golv framför en tjocktv och titta på Avatar på högsta volym. Vi somnade gott ikväll.