Jorden Runt #162dayslater Resor

ECUADOR – AMAZONAS, DEL 1

10 augusti, 2017

DAY 116 – Fredag 29 April

Idag går flyget från Uruguay till Ecuador! Jag har sett fram emot denna delen av resan så himla mycket! Ecuador är nämligen välsignat med både Amazonas och Galapagos – och vi ska dit nu! Så pepp!

Jag somnade i sofforna i vardagsrummet på ett festande hostel klockan 01 och klockan ringde 02.15 när vår taxi stod utanför dörren. Alltså en timmas sömn och en kiwi med skal till frukost. Archie dygnade.

Efter en mellanlandning och mycket sömn på planet landade vi tillslut i ett dimmigt Quito!

Vi landade runt 14 och slängde oss på sängen på Eugenia Hotel så fort vi kom fram. Så lyxigt att få bo på hotell lite! Det ingår i vårat Amazonas-paket som vi bokat.

Vet inte varför, men vi gillade denna stan från första stund.

Runt hörnet från vårat hotell hittade vi en liten restaurang där vi åt middag. Vi lyxade till det med en förrätt. Små bröd och guacamole.

Vi beställde in något som tydligen skulle vara typisk lokal mat och något gott att dricka. Hade detta varit hemma hade det kanske inte känts lyxigt att beställa ett glas rött på en restaurang, men på denna resan känns det som världens lyx. Gillar att känna så, konstigt nog.

Även om det ser ut som mitt i natten så gick vi och la oss i sängen 18:55 och jag somnade 19:00…

• • • • • •

DAY 117 – Lördag 30 April

God morgon! Idag vaknade vi klockan 07 utan att ha ställt klockan. Bara sovit i 12h ju.

Så idag blir det en turistdag i Quito! Allt är så gulligt här.

Kolla husen liksom.

Vi gick genom gator och gränder och genom parker med lördagsmarknader.

Hela Quito ligger i en dalgång men staden växer hela tiden så husen har börjat byggas upp längs de gröna kullarna runtom staden. Som förresten är gamla vulkaner! Staden ligger 2850 meter över havet och vi  blev varnade att vi kan bli höjdsjuka nu när vi kommit hit. Vi har inte känt av det speciellt mycket hittills…

Här målar man om från den ena starka färgen till en annan… Älskar att de använder så mycket färger här! Det är väl så långt ifrån svenskt ”lagom” som man kan komma.

Fler färgglada hus.

Tydligen har Quito den bäst bevarade stadskärnan i Sydamerika.

Mycket gamla kyrkor och fina fasader.

Vi stannade till vid ett hål i väggen, bokstavligt talat, och åt lunch. Archies idé. Det fanns EN sak på menyn och den tillagade dem på en grill på gatan utanför. Typ ett stekt bröd med ett stekt ägg på.

Jag va skeptisk.

Vi är på väg mot ”El Panecillo” – madonnastatyn som ligger på en kulle i den västra delen av Quito.

Hon har fin utsikt över staden därifrån sägs det nämligen.

Här ser man hur staden breder ut sig över kullarna.

Vi gick igenom gamla stan och alla fina små gator med ljusrosa fasader.

Och råkade såklart trilla förbi en otroligt fin chokladbutik.

Det blev en sort med chilli. Som råkade kosta 9,50 dollar… Ops. Där rök en femtedel av dagsbudgeten…

Mer fina gator och gränder.

Med små gläfsande taxar som håller koll på läget.

Sedan hittade vi en liten liten butik i en av gränderna.

Där inne stod en man och sålde sina fiiina små plåtleksaker som han tillverkar själv! HUR gulliga små spisar?!

Tre små kastruller fick följa med i min redan välfyllda ryggsäck. 1 dollar styck kostade dom och de kommer passa himla fint hemma i dockskåpet!

Archie va glad att det inte blev en spis. Den hade ju fått åka med i hans väska eftersom min redan är full…

Sedan bar det väg upp för kullen! Vi blev tipsade om att ta en taxi upp eftersom det var vanligt att turister blev rånade på de smala serpentinvägarna upp till statyn.

Och här är ”El Panicillo” precis underifrån! Den föreställer en 41 meter hög Jungru Maria som står på en jordglob och trampar på en orm.

Här ser hon ut över hela Quito. Så himla fin stad!

Och så himla fin kille att besöka den med. Lyckotta mig!

Här är taxi visst billigt så vi tog samma taxi hela vägen tillbaka till hotellet. Blev kär i den målade kakelväggen de har i entrén.DSC08567

Vi avslutade kvällen med att äta på något slags mexikanskt ställe som hade 2 för 1 på öl. I morgon drar vi till Amazonas… Men det kommer i nästa inlägg!