Jorden Runt #162dayslater

THAILAND, KOH TAO, DEL 4

6 februari, 2016

DAY 17 – Torsdag 21 januari

06:00 sjösjukepiller. Sedan gick båten ut mot Green Rock för vårat sista Advanced-dyk!

Efter det blev det en high five för att vi va klara innan vi drog vidare till White Rock för ett fundive!

Danielle hängde lite med fina fiskar.

Vi såg massa kul, bland annat pufferfish, som dock va svåra att fånga på bild. Här fick jag i alla fall med en liten blue spotted stingray. Ser ni den? :)

En Long finned bannerfish fastnade i alla fall på bild, för att de är lättast att komma nära.

Archie övar lite buoyancy.

Det går inte fånga på bild hur fint det är under ytan med alla färgglada fiskar, koraller och allt liv! Man kan bara ligga still i vattnet och titta på stimmen som rör sig helt synkroniserat och vackert. Som terapi. Jag visste inte det innan, men ju djupare man kommer desto färre färger går att se med blotta ögat förresten. Det är en dum funktion tycker jag…

Fula fiskar.

Innan vi åkte på resan lovade vi Archies mormor att inte simma med några hajar. När Archie va här på ön för 7 år sedan såg de haj på varje dyk. Vi har inte sett några hajar här alls denna gången… Vi frågade Nat om det och hon berättade att det inte finns några hajar kvar på Koh Tao på grund av utfiske. Så sorgligt att jag vill gråta…

Eftermiddagen spenderade vi på stranden och sedan firade vi vår Advancedexamen med öl ihop med de andra.

Solnedgången var magisk.

Sedan åt vi på Porta Bello för att jag skulle få en stenungsbakad pizza! Så sjuukt gott!

En härlig parkeringsskylt.

Efter middagen va jag supertrött men de andra ville de andra gå ner till stranden och kolla på eldshowerna. Jag gick med för att inte vara tantigaste tanten och de va faktiskt riktigt skickliga killar på detta stället. Och vi va ändå hemma före 23 så det va okej ;)

• • • • • •

DAY 18 – Fredag 22 januari

God morgon! Idag va vi tvungna att checka ut från rummet för att byta till ett annat sista natten. Vi betalar 450bath/natt här de dagar vi dyker, alltså typ 60sek/pers. Lagom!

Bra kran i badrummet.

Vi packade ihop allt och bar ner de tunga väskorna i värmen (receptionen låg en bit bort) tills vi va helt slut. Sen checkade vi ut rum 112 och fick nyckeln till 113 istället… Suck. Bara att bära tillbaka allt till ett identiskt rum bredvid det gamla. Typiskt! Dessutom fick vi reda på att vi haft wi-fi på rummet hela veckan utan att veta om det. Ååh! Va störande! Vi som suttit nere på stranden och blivit myggbitna på kvällarna för att få wifi! Haha. Sånna stora problem man kan ha på semestern va…

Jag köpte världens godaste citronjuice på lunchen.

Sedan tappade vi bort varandra i typ en timma och jag letade över typ hela ön. Tillslut la jag mig bara på stranden och läste. Han verkar ha tänkt i samma banor för efter ett tag upptäckte jag att vi låg typ 20m ifrån varandra. Haha.

Vi hängde här och läste resten av dagen.

Och köpte grillade majskolvar av en söt gubbe.

Vi hittade världens sötaste lilla valpis och var tvungna att gosa lite.

Sedan åt vi asgoda hamburgare på Kusto med Danni och Alex. Sista kvällen med gänget för i morgon åker vi vidare mot Malaysia! Dom är ute på en 10-månaders resa och detta är deras första stopp. Blir tråkigt att åka åt olika håll, men vi kanske ses på vägen någonstans :)

Innan vi gick hem hann vi med varsin massage. Kostar ca 300 bath för 60 minuters helkroppsmassage. Typ 75kr spänn :) Det kan vi leva med. Archie hade den värsta timmen i sitt liv sa han. Han fick världens mest hårdhänta thai-tant utan empati. Haha. Stackarn…