Resor

Barcelona, del 1

15 september, 2014

Bättre sent än aldrig. Här kommer första dagen från när vi var i Barcelona. Kan hända att det dyker upp ett och annat matnyttigt tips. Med betoning på mat, eftersom resan till 90% bestod av att vi åt just mat(OBS. Sett från mobilen och min 7 år gamla digitalkamera. Som är lagad med tejp…)

Hejhej.

Vid 12-tiden checkade vi in på Hostal las Flores som ligger mitt på la Rambla. Vi fick det minsta rummet jag någonsin bott i, men med fransk balkong mot innergården. Det räckte fint för oss! Recension: Prisvärt hostel med fräscha rum men urtråkig frukost. Jättebra läge, nära till allt.

När vi släppt av väskorna gick vi direkt ner till vimlet i La Boqueria. Lunchen tog vi på El Quim.

Jag beställde in vinkokta räkor och Archie tog lamm.

Jag fick 8 räkor… Goda räkor. För 14 euro… 8 räkor. Recension: God mat i udda och trevlig miljö. Jag tyckte kanske att min rätt var i dyraste laget i förhållande till hur mycket mat jag fick på tallriken. Men Archie var nöjd! Absolut värt ett besök om du väljer rätt rätt!

Det fick bli en fruktsallad på det.

Vi gick lite i affärer och tog en promenad längs La Rambla ner till hamnen där vi kikade på människor, byggnader och båtar. Sedan infann sig matkoman och vi tog en eftermiddagslur på gräset.

Vi hade fått tips om en vinbar, La vinya del señor, som låg i gamla stan. Vi traskade dit när vi hämtat lite ny energi. De hade över 300 olika sorters viner och vi hittade det perfekta bordet att spana på folk från – enda bordet på andra våning, vid en fransk balkong. Kunde inte bli bättre.

IMG_2138 IMG_8720 IMG_8718

Jaa, nu äter vi mat igen. Vi gick helt enkelt ner till Bubo bar som låg på torget nedanför. Vi tog tapas, bland annat en rätt med grillad aubergine, fetaost och en god sås. Den var himmelskt god. Jag har gjort en egen variant av den flera gånger efter att vi kommit hem.

Sedan tog vi en kvällspromenad till en marknad i närheten. Där köpte jag en glass… Och Archie tog en sån där turistig bild.

IMG_8741 IMG_8740

Såhär kul tycker herrn att det är med marknader.

Jag älskar marknader!

Och ångrar att jag inte köpte någon av de gamla affischerna eller fina kartorna…

På hemvägen köpte vi med oss choklad och en solkräm som var lika tunn som vatten. Den tog slut dagen efter… Inte så dryg med andra ord.

Och så kikade vi på alla barn (och vuxna) som fascinerades av de här megabubblorna som gjordes överallt.