Jorden Runt #162dayslater

MALAYSIA, PANGKOR, DEL 2

29 februari, 2016

DAY 31 – Torsdag 4 februari

Idag har vi hyrt scooter! Gustav och Henrika va supertaggade på att utforska Pangkor.

30 minuter senare hade vi kört runt hela ön. Den är med andra ord inte så stor. Där emot va det väldigt fina vägar där ungefär halva sträckan var genom regnskog full med makaker och fåglar.

Hallå där.

Vi körde tillbaka och in på en sidoväg för att se var den tog vägen och hamnade här. I ett litet paradis.

Vattnet var kristallklart men det var mycket skräp och drivved längre bort på stranden och vi badade inte. Desto mer njöt vi av utsikten.

Jag vet inte om det är små krabbor som bygger och bor i de här hålen på stranden? Hur som helst blir jag fascinerad av de vackra mönster som bildas när de rullar upp små kulor av sand från hålen. Naturen alltså ♡

Vi körde vidare på små vägar, genom små söta byar, innan vi åkte hem och åt Instant Noodles på hotellet för 4,75 myr. Inte ens 10kr.

Sedan kom det dagliga regnet som innebär att himlen fullkomligt öppnar sig.

Det innebär också att vi dagligen spelar hjärter på altanen. Världens roligaste kortspel när man är fyra.

På eftermiddagen tog vi en till sväng med mopparna runt ön. Bara för att. Bensinen kostar förresten inte ens 4 kr/liter.

Världens finaste Henrika med en dödsfälla till hjälm.

Vi åkte in till ”stan” Pangkor City för att hitta en restaurang för kvällen men hittade ingen öppen. Vi kollade lite affärer istället men alla hade exakt samma saker och bara souvenirer. Och när jag säger exakt samma så menar jag exakt samma. Butikerna var identiska och dom hade skyltat med samma saker på samma ställe som grannbutikerna. Så inspirerande.

Vi åkte tillbaka till vår ”gata” och åt Black Pepper Chicken som är nya favoriten. Sedan blev det öl och mer Hjärter på altanen. Vi har kommit fram till att kortspel, varma kvällar och goda vänner är bland det bästa som finns.

Puss och kram från pensionärerna

• • • • • •

DAY 33 – Fredag 5 februari

Frukosten sägs ju vara dagens viktigaste måltid…

Vi får ha mopederna tills ikväll så idag har vi kört lite till.

Genom djungel.

Och mer djungel. Vi hittade några nya vägar som vi tog och nu har vi kört på alla vägar som finns på hela ön eftersom det kändes så nödvändigt.

Vi åt lunch på stranden.

Och vilade moped-stumma rumpor med trevlig utsikt.

Sedan lyckades vi ta det ännu lugnare.

Och när eftermiddagsregnet kom, lagom till vår hjärteromgång, kröp den här ”lilla” kompisen fram på vår altan. Killarna skrek rätt ut och kom sedan med bortförklaringen att ”dom är ju slemmiga”. Okeeej.

Middagen blev på samma ställe som igår och vi tog såklart Black Pepper Chicken allihopa. Sista kvällen med gänget ♡

• • • • •

DAY 33 – Lördag 6 februari

Vi råkade snooza lite för länge idag så det blev snabba puckar ut till taxin.

Några av oss flyger första klass och några ekonomi. Gissa vilka?

Vi tog färjan tillbaka till Lumut och när vi kom fram var terminalen proppfull av kinesiska turister som skulle ut till ön. De va överallt! Det kinesiska nyåret börjar nu i dagarna och vi tackade gudarna för att vi fick ha ön för oss själva när vi va där.

Gustav och Henrika hade ett plan att passa i Kuala Lumpur på kvällen. Vi missade bussen med 5 minuter och fick ta en taxi 1,5h till tågstationen i Batu Gajah. När vi kommer fram är såklart alla tåg till KL fullbokade på grund av Chinese New Year… Yes. Först ville ingen taxichaufför köra oss hela vägen till KL på grund av trafiken (eftersom det är CNY) men till sist fick vi övertalat en stackars sate. Han med skruttigast bil. Det fanns ingen AC, inga riktiga bälten, jag hade en stor knöl i sätet under den 3h långa resan och bagageluckan fick stängas med ett spännband. Det va bara att vara glad och hoppas att packning inte skulle flyga ut och spridas över motorvägen bakom oss…

Redan första kvarten hade jag och Henrika mumsat i oss största delen av alla chips, snickers och kakor vi hade med oss. Varför gör man alltid så? Killarna snackade strategier för att klara svinsvåra banor på Tower Defence.

Trodde aldrig jag skulle bli lättad över att se höghus…

Vi hann i alla fall äta middag ihop på Nando’s innan Gustav och Henrika va tvungna att åka till flygplatsen. Det blev helt tomt när de åkt… Vi tröstade oss med att vi kanske kanske möts upp en gång till innan resan är slut ♡

Vi två som blev kvar tog in på Rain Forest Hotel och åter igen är Archie euforisk över hur billigt det är med nudlar. Vi värmde dem i micron ihop med några små kryp bodde där inne…

Sedan hade vi en romantisk middag uppe på takterassen och vi kunde nästan skymta stjärnorna genom smoggen som låg som ett täcke över stan ♡