Jorden Runt #162dayslater

ARGENTINA, DEL 2

12 december, 2016

DAY 105 – Måndag 18 April

God morgon från Buenos Aires! Vi bor på översta våningen på Milhouse Avenue med trasig hiss. Bara att traska på.

På grund av jetleg kunde Archie inte somna förrän 06 i morses så jag begav mig ut själv för att köpa lite frukost. Idag har vi inte så mycket planerat förutom att hitta ett café som en tjej vi mötte tipsade om.

Archie vaknade sent och drog på sig flipflopsen. Hans sår på foten har inte läkt än så han kan fortfarande inte ha skor på sig. Inte det lättaste på blöta och hala gator i spöregn.

Vi tog tunnelbanan till området Palermo och försökte hitta det där cafeét i ösregnet. Archie sa att det inte var smart att kolla mobilen i regnet men jag var sur och lyssnade inte. Efter 20 minuter upptäcker vi dessutom att vi gått åt helt fel håll. Sedan dog mobilen av fukten, jag bröt ihop och vi fick ta första bästa café och köpa en brownie och en öl för att rädda situationen.

Vid 19 tänkte vi nämligen äta på populära restaurangen Don Julio som sägs ha bästa köttet i Buenos Aires. Det ville vi ju inte vara på dåligt humör på!

Nu blev jag glad igen! Vin, oxfilé och chokaldefterrätt. Otroligt lyxigt för två små backpackers. Vi fick betala ca 700kr ihop för varsin kötträtt, vin och efterrätt. Betyg: Dyrt för oss, men supergott och väl värt ett besök!

Vi tog en taxi därifrån vid 20.30 och då var det fullt med folk och kö utanför. Tur att vi kom dit precis när de öppnade, annars hade vi aldrig fått bord.

Hemma på vår gata i stan. Blöta, mätta och belåtna!

Jag frågade om en påse med okokt ris på restaurangen medan de tyckte jag var konstig. Mobilen som fortfarande är blöt och död får sova såhär. Godnatt!

• • • • • •

DAY 106 – Tisdag 19 April

God morgon säger min gamle telefon. Har haft den i 4,5 år och den är tydligen fortfarande odödlig. Wiho.

Idag är vi inbokade på en stadstur som hostlet ordnar till olika områden av stan varje dag.

Idag var det La Boca!

Vi halkade runt på de färgglada kullerstenarna i våra tofflor.

Nu för tiden är detta ett turistområde men förr i tiden var detta ett mycket fattigt område i Buenos Aires. Många immigrerade hit (speciellt många italienare) och de kom med båt till detta området som ligger vid hamnen. Många byggde sina hus själva här av bräder och annat de hittade i hamnen och det enda som fanns att måla dem med var rester från färgburkar de hittat. Därför var husen i La Boca så färgglada.

Idag har de som sagt bara återskapat och restaurerat området för turismens skull. Det bor nästan inga här längre.

Förutom lite söta voovar.

Om du kan spanska kanske den här skylten vara kul att läsa.

Vi promenerade runt i området och fick lära oss massa om Argentinas historia. Jag tyckte mest om alla fantastiska väggar och fasader här.

Vi mötte en hund ensam hund med gipsat ben och mitella.

Och en liten vintageaffär med en matchande hund utanför.

Älskar att så många hus är rosa här.

Vi gillade det även om det var turistigt.

Speciellt rosa-gröna-blå hus där det växer plantor ur sprickorna i fasaden.

Vet inte riktigt vad texten betyder men älskar väggen och färgerna.

Vi tog lite egentid och gick till ett museum.

De hade massa fina tavlor här.

Vi gillade denna mest.

Sedan hittade jag en till vägg som jag blev kär i.

Vi mötte upp gruppen igen och gick till en restaurang.

Jag tog en potatisomelett.

Sedan kom vi äntligen (tyckte Archie) till La Boca fotbollsstadio! Vi fick gå in och kika i museet men tyvärr var själva station stängd för besökare eftersom det ska vara någon stor match i morgon.

Jag kikade mest på detta. En liten miniatyrgata med små hus de byggt upp. Blir så himla sugen på att göra något liknande! dsc07767

Alla var nöjda även om vi inte fick se planen. Förresten: När det är hemmamatcher här får motståndarnas supportrar inte komma på matchen på grund av den stora våldsrisken. Folk blir ofta mördade i samband med supporterbråken. Sjukt ju.

Vi lämnade La Boca och tog en buss tillbaka till hostlet. Vi skulle bara göra oss i ordning för att…

Dra på TANGOKURS!

Här ska killarna lära sig grundstegen av vår sjukt engagerade tangolärare. Archie kände sig säkrast längst bak och jag kände mig som ett kylskåp. Sedan fick vi ett diplom för att vi va så duktiga!

Efter kursen ingick en tangoshow med trerätters middag. Det var så himla häftigt att se dem dansa så sjukt proffsigt när vi precis försökt oss på det och insett hur otroligt svårt det är.

Och precis här bestämde jag mig för att lära mig dragspel när vi kommer hem. Så. Sjukt. Fint.