Jorden Runt #162dayslater

FIJI, DEL 3

7 maj, 2016

DAY 80 – Torsdag 24 mars

God morgon från Korovou! Idag tog vi en promenad längs stranden efter frukosten.

Längst bort hittade vi ett hägn med tre stora grisar. Antagligen hade vi den fjärde till middag igår…

Blåmärken efter volleybollen…

Stranden fylls med sjögräs varje dag. Det kommer in med tidvattnet.

De som jobbar här krattar ihop det och gräver ner det i sanden. På två dagar har det brutits ner och försvunnit. De gör detta varje dag. Vi bestämde oss för att hjälpa till idag. Vi har inget vettigt för oss ändå.

Tre timmar senare: Tadá! Fint va? :) Om några timmar kommer allt va tillbaka igen… Tacksamt jobb.

På eftermiddagen åkte vi ut för att snorkla runt Barefoot Manta.

Väldigt pastelliga och drömmiga koraller.

Archie och fina fiskar.

Väldigt vackert när solen börjar gå ner och strålarna bryter vattenytan.

En fin ”hjärn-korall”.

Puss!

Vi simmade i land och hängde i solnedgången tills vi blev upphämtade av båten igen.

Älskar att vara på havet. Bara blundar och njuter.

• • • • • •

DAY 81 – Fredag 25 mars

I natt vaknade vi av att fläkten inte va på. Det va såå svettigt! De stänger av strömmen vissa perioder på dygnet för att spara el. Förståeligt. Men varmt. Började dagen med en Cola light (allt flaskvatten är slut så vi får dricka läsk…) och att måla en karta över Fiji. Gillar att måla kartor över ställena vi är på.

Färjan skulle kommit 11.30 men eftersom det är Fijitime här så va den typ en timma sen. Detta gulliga paret hade fått hjälp med att fläta en hatt.

På väg mot nästa ö – Coral View!

Så här fint och stilla låg Blue lagoon när vi kom fram.

Så fort vi fått rummet skyndade sig Archie ner till stranden. Mer volleyboll!

Jag läser Den färglöse herr Tazaki. Såå tråkig, men jag är tvungen att läsa ut den. Tvångstankar. Kan inte sluta mitt i. Plus att jag hoppas att den ska ha någon slags bra twist på slutet. (Spoiler. Det har den inte…)

På eftermiddagen tog vi en promenad upp på berget. Hittade denna stora eremitkrabban på vägen! Stackaren hade ett lite för litet skal så han fick inte plats i det när han skulle gömma sig.

Vi hann inte upp till toppen innan solen började gå ner men utsikten va sjukt fin här med.

Vi hade såklart glömt ficklampa och det hade inte varit lätt att hitta tillbaka om det varit mörkt ute. Man såg ju inte ens stigen när det va ljust! Haha.

När vi kom tillbaka hade det blivit mörkt ute och fiskarna kom tillbaka med kvällens fångst. En giant trivalley.

Pojkarna visade stolt upp den.

Sedan beställde vi in en flaska vin till maten. Idag firar vi att det är exakt mitten på resan. 81 dagar i bagaget. 81 dagar kvar ♡

• • • • • •

DAY 82 – Lördag 26 mars

Idag är det tvättdag!

Efter nästan två veckor på öarna är alla kläder aningen sunkiga. Och handtvätt är det enda som står till hands.

Vi åkte ut på en snorkeltur till ”The caves” där vi fick simma in i en undervattensgrotta. Det va coolt. Tydligen fanns det både ålar och ormar där inne i bäckmörkret. Så himla trevligt…

Sedan åkte vi tillbaka till Coral View och Archie fick lära sig hur man öppnar kokosnötter.

Riktigt snyggt. Älskar att de använder öns kokosnötter till matlagningen. Kokosflingorna och kokosmjölken kan inte bli mer färsk än så här.

På kvällen badade vi, tittade på småfisk som jagades av större fiskar och spelade volleyboll.

• • • • • •

DAY 83 – Söndag 27 mars

Idag vaknade jag före Archie och gick ut i solen.

La mig i en hängmatta vid strandkanten och började läsa denna boken.

Orange is the new black. Har inte sett tvserien ännu men boken är riktigt bra! Rekommenderas starkt.

Jo. Förresten. Idag vaknade vi upp med conjunctivitis (ögoninflammation). Smittar tydligen från person till person via vattendroppar i luften… Väldigt smittsamt med. Kul!

Har hängt här idag. Tydligen är det minst fem till som fått samma ögonsak  bara sen igår. Inte gött. Flera åkte till läkaren på en annan liten ö för att få nån kräm men vi tänkte att det lika gärna kan få gå bort av sig självt inom några dagar.

Sedan va det dags att ta färjan till vår sista ö – Beachcomber. Vi har solglasögon på oss för att inte smitta ner hela båten.

Beachcomber mötte vi Agnes, Maja och Liz igen! Yay!

Och jag såg fab ut i mitt quasimodoöga.

• • • • • •

DAY 84 – Måndag 28 mars

Sista dagen på öarna idag.

Vi läste i ”solen”.

Hey.

Spelade kort.

Sedan tog vi en båt ut till färjan ihop med massa fulla ungdomar. Beachcomber är en partyö dit många åker över dagen för att festa i paradiset.

Två glada små pepparkakor.

Hej då underbara Fiji! Vi åkte tillbaka för en natt till på Smugglers Cove på fastlandet. I morgon flyger vi till Nya Zeeland! ♡